کد مطلب:188782 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:151

سخت ترین دوران بر امام باقر
بررسی زندگی امام باقر (ع) می نمایاند كه روزگار خلافت هشام از نظر سیاسی، سخت ترین و پر مسأله ترین دوره برای آن حضرت بشمار می آید؛ زیرا در دوره ی خلفای پیشین، آن امام از مدینه به سایر شهرها جلب و احضار نشد. [1] .

استمرار خلافت هشام از جمله عوامل مهمی است كه در بررسی علل تنگناهای سیاسی - اجتماعی این دوره باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا حكومت ها در آغاز، مسلط بر همه ی امور نیستند، ولی رفته رفته بر سلطه و نفوذ و نظارت آنان افزوده می شود. و در صورتی كه حكومت بر پایه های جور استوار شده باشد، تداوم آن به استبداد فزونتر می انجامد.



[ صفحه 197]



تاریخ نشان می دهد كه دوره ی خلافت هشام در میان بنی امیه، از نظر استمرار كم سابقه بوده است؛ زیرا بیشتر آنان حكومت هایی دو یا سه ساله داشته اند.

استمرار پادشاهی هشام، نه تنها بر امام باقر و اهل بیت (ع) بلكه برای مجموعه ی شیعیان نیز سختی ها و تنگناهای اجتماعی پدید آورد.


[1] در برخي روايات احضار امام از مدينه به شام در زمان عبدالملك نيز ياد شده است، ولي با توجه به محتواي روايت و ذيل آن اين نظر قوت مي گيرد كه راوي به جاي هشام بن عبدالملك فقط عبدالملك را گفته باشد و هر دو روايت يكي به شمار آيد. رك: الخرائج و الجرائح 1 / 291.